Pemakanan untuk mencegah Eczema




Ekzema adalah sakit kulit yang dihidapi oleh  10% kepada 20% peratus daripada kanak-kanak dan 1% hingga 3% peratus orang dewasa. Kira-kira 60% kanak-kanak yang menghidap ekzema akan mendapatkannya sebelum umur 1 dan sekurang-kurangnya 80% akan membangunkannya sebelum umur 5 tahun.- Mehmet Oz, MD, Cardiology (Penyakit Kardiovaskular),

Eczema yang juga dikenal sebagai dermatitis atopik yang merupakan suatu kondisi kulit yang ditandai dengan peradangan dan ruam. Kulit akan terasa gatal luar biasa. Dan saat digaruk, maka kulit dapat terkelupas bahkan berdarah. Terlebih lagi, jika tidak segera dihentikan, dampak dari penyakit ini dapat menimbulkan infeksi pada kulit. 

sehingga saat ini, belum diketahui secara pasti apa yang menjadi penyebab munculnya penyakit ini. Namun, terdapat beberapa faktor yang memicu penyakit eczema ini:

Faktor dalaman

1. Keluarga memiliki sejarah penyakit eczema (genetic atau keturunan).
2. Perubahan emosi yang tidak stabil seperti kemurungan dan stres.
3. Pola makan yang kurang sihat seperti alkohol, makanan yang mengandung pengawet dan pewarna kimia.

Faktor luaran

1. Terdedeah dengan persekitaran yang tidak sihat seperti terkena asap rokok, bahan kimia dan sebagainya.
2. Bersentuhan dengan benda-benda penyebab alergi (Allergens), seperti sabun, shampo, kosmetik, debu, serbuk bunga, hewan peliharaan dan sebagainya.

Diet sihat adalah penting untuk kulit yang sihat. Minum jus membekalkan nutrien kepada kulit. Dalam erti kata yang mudah, pengambilan jus memberikan vitamin dan mineral kepada darah yang diperlukan untuk mengekalkan kulit yang kering dan bebas jerawat. Selain itu, hanya jus yang semulajadi dan organik perlu diminum.

Buah-buahan dan sayur-sayuran perlu menjadi sebahagian daripada diet kerana ia kaya dengan nutrien dan mempunyai antioksidan yang kuat. Buah-buahan dan sayur-sayuran membantu meremajakan kulit dan menghilangkan semua kekeringan. Kunyit, epal, betik, halia yang sangat berguna, dan mereka mempunyai pelbagai kegunaan dalam rutin penjagaan kulit organik.

Apa yang lebih penting, bahan-bahan organik ini mempunyai kesan yang sangat menyegarkan dan pada kulit anda. Kegunaan buah-buahan dan sayur-sayuran boleh ditemui dalam hampir setiap buku penjagaan kulit/panduan, terutamanya, dalam kes rawatan penjagaan kulit organik. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan Beta karotena yang membantu untuk melindungi Vitamin C daripada pengoksidaan. Ini mengelakkan gejala-gejala yang disebabkan oleh kekurangan Beta karotena seperti sakit, kering rambut kusam, kulit kering dan kulit tebal scaly sawit dan tapak kaki.

Menurut beberapa kajian, minum teh bukan sahaja membantu membersihkan badan tetapi ia juga anda membantu revitalizing kulit. Juga didapati bahawa teh juga mengekalkan kulit daripada pengeringan dan menghalang perkembangan masalah yang berkaitan dengan dermatitis. Ia juga mendedahkan bagaimana bahan-bahan yang ditemui dalam teh mungkin membantu sistem imun badan untuk melawan jangkitan.  Selain itu, teh hijau boleh mempunyai kesan yang menakjubkan pada kulit anda.

Pengambilan makanan yang diperkukuhkan dengan serat, vitamin dan mineral yang menghalang keadaan disebabkan ekzema atau kulit kering. Di samping itu, minyak omega 3 dan makanan yang termasuk probiotics membantu mengekalkan kulit yang sihat.


FACEBOOK: KEZIA WAN
FB PAGE: TALKECZEMA
SHAKLEE ID: 1197756
EMEL: KEZIAWAN90@GMAIL.COM
CONTACT NO: 017 817 3762



***Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit***

No comments:

Post a Comment